آیا شقاق مقعد خطرناک است؟

يکشنبه 8 آبان 1401
23:38
پناهی

خیر، شقاق مقعد به خودی خود به طور معمول خطرناک نیستند. با این حال، آنها می توانند با بیماری های جدی تری مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون همراه باشند. همچنین سرطان مقعد ممکن است شبیه شقاق مقعدی باشد.

انواع شقاق

این زخم را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

* شقاق حاد که در عرض شش هفته برطرف می شود. این رایج ترین نوع است و معمولاً به صورت خطی با لبه های واضح ظاهر می شود.

* شقاق مزمن که بیش از شش هفته ادامه دارد. زمان بهبودی شقاق مقعدی مزمن متفاوت است. بدون درمان، ممکن است سال ها این زخم را به همراه داشته باشید.

شقاق مزمن معمولا عمیق تر از شقاق حاد مقعد است و اغلب با یک برچسب خارجی پوست همراه است. نوع مزمن معمولا قابل درمان است، اما عود کردن آن بعد از درمان شایع است.

همچنین این بیماری ممکن است به صورت زیر طبقه بندی شود:

* اولیه: به دلیل ضربه های موضعی، مانند یبوست یا زایمان طبیعی نوزاد

* ثانویه: به دلیل یک روند بیماری زمینه ای، مانند کولیت اولسراتیو بیماری کرون یا کلامیدیا

علائم بیماری

شایع ترین علائم شقاق مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* یک درد تیز، همراه با سوزش در قسمت پایین یا اطراف آن، که در هنگام دفع مدفوع و حدود یک ساعت یا بیشتر پس از آن بدتر می شود.

* مقداری خونریزی، معمولاً قرمز روشن روی دستمال توالت یا مدفوع

* خارش

خوب است بدانید: فردی که دارای شقاق مقعدی است، اغلب حرکات روده را به تعویق می اندازد که منجر به بدتر شدن چرخه ای می شود که در آن مدفوع خشک و سفت می شود و منجر به یبوست بیشتر و درد شدید در زخم می شود.

علائم کمتر شایع شقاق مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* اسپاسم یا احساس سفتی در مقعد هنگام دفع مدفوع

* تگ های پوستی که گاهی در لبه مقعد، زیر شکاف ایجاد می‌شود.

* آبسه: تورم توده های دردناک جوش مانند نزدیک مقعد و پر از چرک، که می توانند منجر به فیستول شوند؛ تونلی از کانال رکتوم به پوست خارجی، که ممکن است دارای ترشحات مخاطی بدبو باشد.

درمان قطعی شقاق؛ علت رایج خونریزی مقعدی

روش های عمل جراحی شقاق

پیش از ورود روش درمان بیماری ها با لیزر در حوزه پزشکی؛ روش نسبتا قطعی برای درمان از عمل جراحی استفاده می شد. متاسفانه در این موارد بیمار مجبور به تحمل عوارض جراحی، بیهوشی، بستری در بیمارستان و دوره مدت نقاهت طولانی همراه با درد بود. این روش ها که امروزه به ندرت یا بهتر است بگوییم اصلا به کار گرفته نمی شوند، در ادامه توضیح داده شده اند:

جراحی اسفنکتروتومی

متداول ترین روش جراحی شقاق مقعدی ، اسفنکتروتومی داخلی است. این یک روش سرپایی است که اغلب در بیمارستان ، کلینیک یا مرکز جراحی انجام می شود. طبق آمار و گزارشات، در بین دیگر روشهای جراحی؛ اسفنکتروتومی نتیجه قطعی تری دارد.

از این روش برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعد استفاده شده که به مرور زمان باعث بهبود زخم می شود. اسفنکتروتومی با ایجاد برش در اسفنکتر داخلی (از خارجی ترین لبه مقعد) تا کانال داخلی مقعد ایجاد می شود. بهبودی کامل طی این روش درمان به طور معمول 6 تا 10 هفته طول می کشد ولی طی این مدت فرد می تواند به کارهای روزمره خود با احتیاط ادامه دهد.

یکی از خطرات نادر ولی احتمالی که در این روش درمان وجود دارد، این است که ممکن است فرد پس از جراحی اسفنکتروتومی دچار بی اختیاری در دفع گاز و مدفوع شود. این احتمال خیلی کم است ولی بهتر است به آن خوب فکر کنید. این روش در هر صورت نوعی جراحی به حساب می آید در نتیجه داشتن درد پس از عمل طبیعی است.


برچسب ها: شقاق , درمان شقاق ,
[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]