درمان زگیل دست و پا با لیزر و کرایو و مقایسه اثربخشی این روش‌ها

چهارشنبه 27 اسفند 1399
12:42
پناهی

درمان زگیل دست و پا با لیزر و کرایو و مقایسه اثربخشی این روش‌ها

زگیل‌ها زائده های پوستی شایعی هستند که به دلیل رشد غیر سرطانی سلول های پوست، به شکل دانه های تکی یا خوشه ای نسبتا کوچک ایجاد می‌شوند. این زائده ها می توانند در نواحی مختلف بدن مثل دست، صورت، کف پا، ناحیه تناسلی، گردن و غیره به شکل برجستگی های گوشتی و زبر نمایان شوند.

از زمانی که ویروس به پوست منتقل می شود تا زمان بروز زگیل دست و پا یا نواحی دیگر، بین 2 تا 6 ماه زمان می برد. همچنین تعیین نوع این زائده های گوشتی به محل قرار گیری و شکل ظاهری آن بستگی دارد.

تمایل افراد به از بین بردن زگیل دست و پا و حتی صورت هم به دلیل ظاهر نامناسبی است که این زائده ها ایجاد می‌کنند.

به غیر از زگیل تناسلی که اگر به موقع درمان نشود می تواند به سرطان های مختلف ناحیه تناسلی و دهانه رحم منجر شود، انواع دیگر این بیماری در بیشتر مواقع بی خطر هستند. البته لازم به ذکر است که زگیل های ناحیه تناسلی فقط از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی انتقال می یابد.

در ادامه به بررسی دلایل، علائم، انواع و روش های درمان زگیل دست و پا می پردازیم:

زگیل دست و پا

زگیل دست ناشی از ابتلا به نوعی از ویروس hpv است که می تواند در کف دست، روی انگشتان و دور ناخن ها به شکل خوشه ای یا تکی ایجاد شود.

زائده هایی که روی دست ایجاد می شوند ممکن است به رنگ پوست، یا کمی تیره تر باشند. این زائده ها معمولا خطرناک نیستند و اندازه آنها بیش از چند میلیمتر نیست.

زگیل دست

زگیل های پا بیشتر در پاشنه، کف پا و زیر انگشتان مشاهده می شوند و رنگ آنها روشن تر از پوست همراه دانه های مشکی روی زائده است.

چون کف پا ناحیه ایست که دائما در تماس با زمین است و وزن بدن به این ناحیه فشار وارد می کند، زائده های این بخش تحریک پذیرتر و دردناک ترند.

زگیل پا

علت بوجود آمدن زگیل دست و پا

بطور کلی علت بوجود آمدن زگیل دست و پا و نواحی دیگر بدن آلوده شدن پوست به نوعی از ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. البته از آنجایی که سیستم ایمنی بدن افراد واکنش متفاوتی به ویروس دارد، هر فردی در تماس با ویروس hpv دچار این عارضه نمی شود.

ابتلا به زگیل دست و پا میان کودکان و نوجوانان شایع تر است، این در حالی است که حدودا 5 درصد بزرگسالان به این نوع از عارضه پوستی مبتلا می شوند. بنابراین افرادی که سیستم ایمنی قوی تری دارند، در مقابل این ویروس ها مقاوم ترند.

نکته مهم دیگر این است که وجود زخم یا بریدگی روی پوست ریسک ابتلا به این ویروس را افزایش می دهد. بخصوص در نواحی از بدن که با تیغ اصلاح می شوند، ایجاد این زائده های پوستی شایع تر است.

همچنین افرادی که به بیماری های زمینه ای پوستی مثل اگزما مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل دست و پا و غیره قرار دارند.

بعضی از این ضایعه ها هم مسری هستند و علاوه بر اینکه از جایی به جای دیگر بدن منتقل می شوند، می توانند از فردی به فرد دیگر هم انتقال یابند.

علائم و نشانه ها

بسته به اینکه این زائده ها چه نوعی هستند، در اشکال و اندازه های مختلف ایجاد می شوند. زائده‌های زگیل معمولا بدون درد هستند و اگر در نقاط حساس بدن ایجاد نشوند علائم دردناکی ایجاد نمی کنند.

البته به دلیل اینکه زگیل دست و پا در نقاطی از بدن ایجاد می شود که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، این زائده ها تحریک پذیرتر هستند.

علاوه بر ظاهر خجالت آور، علائم دردناک و آزاردهنده یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود درمان زگیل دست و پا برای بیماران اولویت داشته باشد.

علائم آزاردهنده ای که زگیل های دست و پا ایجاد می کنند شامل این موارد است:

  • ایجاد درد و سوزش هنگام لمس
  • خارش خود زائده یا اطراف آن
  • التهاب و قرمزی
  • و در موارد حادتر ترشح مایعاتی از زائده و یا عفونت

تصاویر زگیل دست و پا

در اینجا با تصاویری از انواع زگیل دست و پا آشنا خواهید شد:

زگیل اطراف ناخن دست
زگیل انگشت دست
زگیل انگشت
زگیل انگشت دست2
زگیل کف پا
زگیل پشت دست
زگیل پا
زگیل خوشه ای کف پا
زگیل پاشنه پا
زگیل انگشت پا

پیشگیری

برای اینکه ریسک ابتلا به انواع زگیل دست و پا را کاهش دهید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • از تماس مستقیم با افراد مبتلا به به این عارضه پوستی پرهیز کنید.
  • از وسایل شخصی مثل ناخن گیر، حوله و برس افراد دیگر خودداری کنید.
  • از کندن پوست اطراف ناخن ها بپرهیزید، چون پوست آسیب دیده این ناحیه ریسک ابتلا به زگیل دست را افزایش می دهد.
  • اگر در ناحیه ای از بدنتان زائده ای مشاهده می کنید، از دستکاری و کندن آن خودداری کنید چون این کار باعث پخش شدن زائده ها خواهد شد.
  • از لوازمی مثل ناخن گیر، لیف، برس و سنگ پایی که برای ناحیه مبتلا به زگیل استفاده می کنید، برای سایر نواحی بدنتان استفاده نکنید.

راه های درمان و از بین بردن زگیل دست و پا

راه های مختلفی برای درمان قطعی زگیل دست و پا وجود دارد که بعد از مراجعه به پزشک مناسب ترین روش برای درمان به شما پیشنهاد می‌شود:

فریز(کرایو) زگیل دست و پا

کرایوتراپی یا فریز زگیل دست و پا، با استفاده از اسپری نیتروژن مایع یا اکسید نیتروژن روی این زائده، سلول های آن را از بین می برد. این روش که با نام سرما درمانی هم شناخته می شود، یک روش رایج برای درمان زگیل دست و پا است که در کلینیک و توسط پزشک به دو صورت انجام می شود:

  • در روش اول نیتروژن مایع ممکن است بصورت مستقیم روی ضایعه اسپری شود و به اصطلاح آن را فریز کند.
  • در روش دوم این ماده توسط یک چوب پنبه روی زائده استعمال می شود و سلول های زگیل را تخریب کرده و از بین می برد.

این روش با توجه به تعداد و اندازه ضایعه‌ها و طبق دستور پزشک ممکن است در چندین جلسه انجام شود تا زائده ها بطور کامل از بین بروند.

تاکنون روش کرایو زگیل دست و پا 75 درصد موفقیت آمیز بوده و توانسته رضایت بیش از نیمی از بیماران را جلب کند. البته در 25 درصد موارد هم احتمال بازگشت مجدد ضایعه‌ها در این روش وجود دارد.

مراقبت های بعد از فریز زگیل دست و پا

بعد از انجام این روش معمولا تا چند روز درد کمی را احساس می کنید و ایجاد تاول و زخم در ناحیه زائده ها طبیعی است و حدودا دو هفته زمان می برد تا این زائده ها بطور کامل بهبود یابند.

باید رعایت بهداشت و شستشوی محل زائده ها هر چند ساعت یکبار انجام شود و به صورت مرتب از پمادهای ترمیم کننده و آنتی بیوتیک استفاده کنید. همچنین تا چند روز از هرگونه تحریک ناحیه با اصلاح و برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

درمان زگیل دست و پا با لیزر

درمان زگیل دست و پا با لیزر یکی از روش های قطعی برای از بین بردن این زائده هاست که به دلیل مزایای فراوان مورد استقبال بسیاری از بیماران قرار گرفته است. در این روش نوین با تابش اشعه متمرکز لیزر به این زائده، بافت آن را از بین می‌برند.

از روش لیزر برای درمان انواع زگیل دست و پا، صورت، زگیل تناسلی و انواع زائده های کوچک و بزرگ استفاده می شود و حتی اگر تعداد زائده ها زیاد باشد هم طی یک جلسه می‌توان آنها را درمان کرد.

در حال حاضر لیزر یکی از بهترین راه های درمان زگیل دست و پا و سایر زائده ها شناخته می شود.

مزایای لیزر

روش لیزر زگیل در مقایسه با سایر روش ها دارای مزایای بسیاری است که بخشی از آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  • لیزر یک روش قطعی و بدون بازگشت است
  • لیزر تقریبا دو برابر روش های دیگر تاثیرگذار است
  • در یک جلسه و در کمتر از یک ساعت انجام می شود
  • جای زخم آن بسیار جزئی است و خیلی زود از بین می رود
  • نیازی به پانسمان، شستشو و مراقبت های سخت نخواهد داشت
  • احتمال بازگشت مجدد زائده ها نزدیک به صفر است

درمان خانگی و دارویی

درمان خانگی و دارویی زگیل یکی از اولین گزینه هایی است که به ذهن افراد می رسد. استفاده از داروهای خانگی مثل سرکه سیب، سیر، جوش شیرین، آلوئه ورا، روغن کرچک و غیره از روش های رایجی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از داروهایی مثل پماد، چسب و مایع سالسیلیک اسید هم از روش هایی است که بخصوص برای درمان زگیل دست و پا از آن استفاده می شود.

این داروها بدون تجویز پزشک در داروخانه ها در دسترس است و باید بصورت دوره ای و در مدت زمان محدود استفاده شود.

اما تاثیر این روش ها در از بین بردن زگیل به هیچ عنوان قابل مقایسه با روش لیزر و کرایو نمی باشد و در بسیاری از موارد نمی تواند این زائده ها را از بین ببرد.

همچنین استفاده بیش از حد از این داروها می تواند پوست را تحریک کند و حتی با ایجاد زخم روی ضایعه باعث انتقال آن به نواحی دیگر بدن شود.

حتما قبل از استفاده از هرگونه داروهای اسیدی با دکتر زگیل یا متخصص پوست مشورت کنید، زیرا ممکن است آثار مخرب این اسیدها روی پوستتان باقی بماند.

کلینیک پایتخت


[ بازدید : 135 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

عکس کیست مویی و تصاویر واضح از جراحی و لیزر کیست

دوشنبه 3 آذر 1399
17:18
پناهی

در این صفحه قصد داریم با بررسی عکس کیست مویی به شما در تشخیص این بیماری کمک کنیم. بیماری کیست مویی (سینوس پیلونیدال) نوعی عارضه مقعدی است. برگشت مو به داخل پوست باعث تجمع عفونت میشود. در برخی مواقع روی سطح کیست آبسه ایجاد میشود. درد، عفونت، خارش و سوزش، ترشحات چرکی و خونریزی از مهمترین علائم این بیماری به شمار می روند. بیماری می تواند به شکل یک سوراخ روی سطح پوست و یا یک برآمدگی باشد.

مشاهده عکسهای کیست مویی به تشخیص و سریع تر شدن فرآیند درمان کمک می کند. به همین جهت در ادامه چند عکس واضح از کیست مویی را در اختیار شما می گذاریم.

عکس کیست مویی در مراحل اولیه و حاد

درمان کیست مویی اهمیت ویژه ای دارد. اگر نسبت به درمان این بیماری بی توجه باشید، علائم بیماری تشدید شده و بیماری وارد فاز مزمن خود میشود. با گذشت زمان در کیست عفونت تجمع کرده یا اصطلاحاً کیست آبسه می کند.

هرگز سرخود و بدون مشورت با پزشک اقدام به تخلیه آبسه نکنید. زیرا این کار می تواند بیماری را تشدید و خطر بروز فیستول را افزایش دهد.

عکس تجمع عفونت کیست مویی

فیستول یکی دیگر از انواع بیماریهای ناحیه مقعدی است. فیستول به اتصال غیر طبیعی دو عضو از بدن گفته میشود. علت این بیماری عفونت طولانی مدت و درمان نشده است. اگر کیست مویی به موقع درمان نشود، می تواند عفونت آن گسترش یافته و به بیماری فیستول منجر شود. درمان فیستول به مراتب پیچیده تر است. در ادامه تصاویر کیست که به ایجاد فیستول منجر شده را مشاهده می کنید.

عکس ایجاد فیستول بر روی کیست مویی

عکس جراحی کیست مویی

برای از بین بردن کیست، می بایست موضع به طور کامل تخلیه شود. با این کار امکان عود مجدد بیماری و عفونت آن وجود ندارد. در روش جراحی پزشک با استفاده از تیغ جراحی موضع را تخلیه می کند. این کار می تواند همراه با درد شدید باشد و معمولاً بیمار خون زیادی را از دست میدهد. مراقبت از زخم جراحی اهمیت ویژه ای دارد. زیرا خطر عفونت آن بسیار زیاد است.

عکس عمل جراحی کیست مویی

ایجاد زخم جراحی ناخوشایند است. این زخم برای بیماران خانم آزار دهنده تر است. متاسفانه ایجاد اسکار بعد از جراحی اجتناب ناپذیر است. اما می توان با جایگزین کردن لیزر به جای جراحی از ایجاد این اسکار آزار دهنده جلوگیری نمود.

عکس ترمیم زخم بعد از جراحی کیست مویی

این مطلب ادامه دارد....

ادامه مقاله عکس کیست مویی را در لینک زیر دنبال کنید....

http://drabedian.com/


[ بازدید : 210 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

علت بوی بد دهان چیست؟

شنبه 10 آبان 1399
13:39
پناهی

بوی بد دهان از مشکلات آزار دهنده ای است که نه تنها خود فرد بلکه اطرافیان نیز مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.


مهمترین علل بوی بد دهان عبارتند از :


دندان ها


عفونت‌های لثه‌ای، خرابی دندان‌ها، آفت و خشکی دهان می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.


مشکلات گوارش


انواع بیماری های مربوط به دستگاه گوارش از جمله مشکلات مربوط معده میتوانند باعث بوی بد دهان شوند.


سینوزیت


خلط و ترشحاتی که از مغز، به سوی دهان و پشت حلق ریزش‌می‌کنند، ممکن است عفونی و بدبو باشند همچنین این ترشحات ممکن است موجب بار غلیظ زبان بشوند.


بیماریهای ریه


افزایش رطوبت‌های زائد و خلط ریوی نیز باید در درمان بدبویی دهان مدنظر باشد. این ترشحات در شرایط مختلف مانند مصرف سیگار و قلیان، آسم رطوبی، برونشیت و... وجود دارند و ممکن است سبب عفونت و بدبوی دهان شوند.

برداشتی از سایت yjc


[ بازدید : 177 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

زگیل تناسلی: درمان، علائم، دلایل، تشخیص و پیشگیری

سه شنبه 4 شهريور 1399
14:58
پناهی
زگیل تناسلی: درمان، علائم، دلایل، تشخیص و پیشگیری

نکات برجسته

  1. عامل زگیل تناسلی، ویروس اچ پی وی (HPV) است.
  2. زگیل تناسلی هم زنان و هم مردان را مبتلا می کند، اما برای زنان عوارض خطرناک تری دارد.
  3. درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است، اما ممکن است مجدداً عود کند، مگر اینکه ریشه ویروس و بیماری بصورت کامل درمان شود.

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی بافتی نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل میشود و نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می باشد. زگیل تناسلی ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود.

ویروس HPV شایع ترین نوع بیماری های آمیزشی یا جنسی می باشد. مردان و زنانی که روابط جنسی بیشتری دارند، بیشتر از سایرین در معرض آلودگی به ویروس اچ پی وی HPV یا زگیل های تناسلی هستند. بیماری HPV برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند سرطان دهانه رحم یا واژن را ایجاد کنند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد منتقل می شود. معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چندین هفته تا چندین ماه فاصله است. زگیل تناسلی همیشه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. همچنین ممکن است زائده های ایجاد شده شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند. این بافت ها ممکن است به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل تنها ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:

  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • کشاله ران
  • در داخل یا اطراف حنجره
زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی HPV در مردان تصویر کوچک
تصویر زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:

  • داخل مهبل (واژن)
  • مقعد
  • خارج از مهبل (واژن)
  • بر روی دهانه رحم
زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی HPV در زنان تصویر کوچک
تصویر زگیل تناسلی در زنان

علاوه بر نواحی ذکر شده زگیل های تناسلی ممکن است بر روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی (HPV) داشته، ظاهر شود. بعد از ابتلا به این ویروس علائمی به این شرح ظاهر می شوند :

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت میتواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند. ولی ویروس این زگیل همچنان در بدن باقیمانده و پس از طی مدتی مجدداً عود می نماید. بنابراین هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است . توجه داشته باشید زگیل تناسلی حتی در شرایطی که بیمار هیچ یک از علائم بیماری را ندارد نیز قابل انتقال است.

برای مشاوره رایگان نیز می توانید با کلینیک اچ پی وی تماس بگیرید

درمان دارویی

در صورتیکه زگیل بسیار کوچک باشد،پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود بر روی سیستم ایمنی کار میکند و بصورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز میگردد.
  • پودوفیلاکس podofilox: این دارو بصورت محلول و یا ژل می باشد و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده میشود و بخاطر خاصیت اسیدی در بخش های داخلی و نواحی حساس مانند مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک میتوان تهیه کرد.
  • اسید سالیسیلیک یا TCA : بعلت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد میکنند که فقط برای زگیل های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان( در صورتیکه موفق باشد) حدود 6 الی 8 هفته به طول می انجامد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در اکثر نتایج دارو و پماد پاسخگو نبوده و باعث رشد بیشتر زگیل ها می شود. در این مواقع نیاز به عمل جراحی برای برداشتن آنها می باشد.

درمان قطعی زگیل تناسلی به روش پزشکی

در روش های درمان پزشکی معمولا در یک جلسه و بدون نیاز به بستری درمان صورت میگیرد و معمولا بنا به صلاحدید پزشک یا دکتر معالج یکی از روش های زیر را انتخاب مینماید:

  • الکتروکوتر( سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی)
  • کرایوتراپی
  • درمان با لیزر

پس از درمان زگیل های تناسلی، زنان لازم است هر 6 ماه یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام نمایند. زیرا این تست می تواند تغییرات سلول در دهانه رحم را به خوبی نمایان کند.بعضی از انواع HPV که موجب بروز زگیل می شود، خطر ابتلا به سرطان را ندارد اما انواع دیگری از این ویروس در ابتلا به سرطان نقش دارند.

درمان خانگی برای زگیل تناسلی

به یا داشته باشید هرگز از درمان های خانگی (OTC) برای درمان مشکل خود استفاده نکنید . همچنین استفاده از داروهای زگیل مناسب برای نواحی دیگر بدن ، بر روی زگیل های تناسلی ممنوع است. زیرا درمان هایی که برای مناطق دیگر بدن طراحی شده اند اغلب قوی تر از درمان های مورد استفاده در اندام تناسلی هستند.به یاد داشته باشید، با استفاده از درمان های اشتباه ممکن است آسیب بیشتری به بدن خود وارد کنید. قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

دلایل ابتلا زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اغلب موارد در اثر ویروس اچ پی ویHPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد که تنها بر اندام تناسلی تاثیر می گذارد، اما فقط چند نوع آن باعث زگیل های تناسلی می شوند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین دلیل جزء بیماری های آمیزشی یا جنسی در نظر گرفته می شود.

این ویروس شیوع گسترده ای دارد، بر طبق اعلامیه منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اغلب افراد فعال از نظر جنسی در مراحلی از زندگی آن را دریافت می کنند. با این حال، ویروس همواره منجر به عوارضی مانند زگیل های تناسلی نمی شود. بلکه زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع خاصی از ویروس HPV ایجاد می شود که از سایر ویروس های که باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن می شود، متفاوت است. به بیانی دیگر می توان گفت زگیل نمیتواند از دست کسی به اندام تناسلی گسترش یابد و یا بالعکس.

افراد در معرض خطر زگیل های تناسلی

هر شخص فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال، ریسک ابتلا به این بیماری برای برخی اشخاص بیشتر است :

  • افرادی که کمتر از 30 سال سن دارند.
  • افراد سیگاری
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند.
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • فرزند مادرانی که در طی زایمان مبتلا به ویروس بوده اند.

عوارض ویروس اچ پی وی HPV

ویروس اچ پی وی HPV علت اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین این عفونت می تواند به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم، به نام دیسپلازی، منجر شود. انواع دیگر اچ پی وی نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان در ناحیه تناسلی زنانه (فرج) شوند. آنها همچنین می توانند سرطان آلت تناسلی و مقعد را نیز ایجاد کنند.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری، دکتر به بررسی وضعیت سلامت و علائمی که تجربه می کنید می پردازد. داشتن اطلاعات کافی در مورد رابطه هایی که تجربه کرده اید نیز می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر کمک نماید. اولین مرحله نیز برای تشخیص دقیق تر معاینه فیزیکی در ناحیه ی مشکوک به زگیل است.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص دقیق زگیل تناسلی در زنان نیاز به معاینه لگنی است همچنین برای این منظور از نوعی محلول اسیدی استفاده می کنند تا از این طریق زگیل قابل مشاهده باشد. همچنین انجام آزمایش پاپ اسمیر (دریافت نمونه از سلول های گردنه رحم) برای زنان در این مرحله تجویز می شود تا وجود HPV در آنها تایید گردد. نوع خاصی از ویروس اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در یک آزمایش پاپ ایجاد کند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به تکرار بیشتر برای نظارت بر هر گونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی باشد.

زنان در صورتی که می خواهند از وجود HPV، عامل سرطان اطمینان داشته باشند می توانند آزمایش DNA انجام دهند. این آزمایش تعیین می کند که چه نوع HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

پیشگیری از زگیل تناسلی

تصویر واکسن زگیل تناسلی اچ پی وی hpv

واکسن زگیل تناسلی اچ پی وی گارداسیل Gardasil
  • تزریق واکسن گارداسیل : این واکسن می تواند از ابتلا به انواع مشهور این ویروس جلوگیری کند همچنین مصرف این واکسن در جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز موثر است. تزریق این واکسن باید قبل از سن فعالیت جنسی باشد.
  • استفاده از کاندوم : استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد.
  • برقراری رابطه با فردی که از سلامت آن اطمینان دارید.

[ بازدید : 243 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

غذاهای مضر برای کبد

سه شنبه 30 ارديبهشت 1399
17:23
پناهی

قند

مصرف زیاد قند فقط دندان های شما آسیب وارد نمی کند. بلکه می تواند به کبد شما نیز آسیب برساند. بدن برای تهیه چربی از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده می کند.مصرف بیش از حد شکر باعث ایجاد چربی می شود و می تواند منجر به بیماری کبد شود. برخی از مطالعات نشان می دهند که قند می تواند به اندازه الکل به کبد آسیب برساند، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این یک دلیل دیگر برای محدود کردن غذاها با قندهای اضافه شده، مانند نوشابه ، شیرینی و آبنبات است.

مکمل های گیاهی

مکمل ها حتی اگر این برچسب "طبیعی" داشته باشند باز هم ممکن است برای شما خوب نباشد. به عنوان مثال ، بعضی از افراد برای علائم یائسگی از گیاهانی بنام کاوا استفاده می کنند و در آرامش کمک می کند. اما مطالعات نشان می دهد که مصرف آن می تواند برای کبد مضر باشد و می تواند به هپاتیت و نارسایی کبد منجر شود. بعضی از کشورها این گیاه را ممنوع یا محدود کرده اند، اما هنوز هم در ایالات متحده موجود است. شما همیشه باید قبل از مصرف هر گونه گیاهان دارویی با پزشک خود صحبت کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

وزن اضافی

اضافه وزن می تواند به سلولهای کبدی شما آسیب وارد کند و منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود. در نتیجه ممکن است کبد شما متورم شود. با گذشت زمان، ممکن است بافت کبد را سخت کند و یا منجر به سیروز کبدی شود. اگر دچار رژیم غذایی و ورزش می تواند بیماری را متوقف کند.

مصرف بیش از حد ویتامین A از مکمل ها

بدن شما به ویتامین A احتیاج دارد ، و خوب است که آن را از گیاهانی مانند میوه و سبزیجات تازه ، به ویژه آنهایی که قرمز ، نارنجی و زرد هستند، دریافت کنید. اما اگر مکمل هایی مصرف می کنید که مقادیر زیادی ویتامین A دارند ، می تواند به کبد شما آسیب وارد کند.

نوشیدنی بدون الکل

تحقیقات نشان می دهد افرادی که نوشابه زیادی می نوشند، به احتمال زیاد به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مبتلا هستند.

استامینوفن

دچار کمر درد یا سردرد یا سرماخوردگی شده اید، یک مسکن مناسب دریافت کنید. مصرف مسکن ها به میزان زیاد می تواند تاثیرات منفی بسیاری در سلامت کبد داشته باشند.

http://tablo160.yarblog.ir/post/23


[ بازدید : 209 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

این 4 سوال را حتما از پزشک قلب خود بپرسید!

شنبه 27 ارديبهشت 1399
12:41
پناهی

اگر بیماری قلبی دارید، بدانید که تنها نیستید. طبق آمار انجمن قلب آمریکا، 48٪ از آمریکاییان 20 سال یا بالاتر دارای یک بیماری قلبی عروقی هستند. مهم نیست که شرایط خاص شما باشد، شما احتمالاً سؤالاتی در مورد پیشرفت زندگی خود دارید. چهار سؤالی است که باید از پزشک قلب خود پرسید:

چقدر باید نگران بیماری قلبی باشم؟

در حالی که بیماری قلبی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان در ایالات متحده است ، سطح نگرانی شما به نوع و شدت وضعیت شما بستگی دارد ، که پزشک شما توضیح خواهد داد. با این حال ، دلیل آسایش وجود دارد. از آنجایی که آمریکایی ها زندگی طولانی تری دارند و به همین دلیل بیشتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند ، متخصصان قلب و عروق تخصصی تر از همیشه وجود دارند که می توانند مراقبت با کیفیت را به شما ارائه دهند.

چگونه می توانم شرایطم را از بدتر شدن پیشگیری کنم؟

دکتر پیتر میسون ، متخصص قلب و عروق مداخله ای Froedtert و کالج پزشکی ویسکانسین می گوید: "دانستن وضعیت شما و مدیریت عامل خطر، برای به دست آوردن بهترین نتیجه از دارو و جلوگیری از بدتر شدن بیماری قلبی بسیار مهم است.

" این بدان معناست که پرداختن به هر یک از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی که ممکن است داشته باشید ، نمی توان اهمیت رژیم غذایی سالم و عادت های ورزشی را دست کم گرفت. تقریباً 80٪ از بیماریهای قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند و بیشترین تأثیر در مدیریت را رژیم غذایی سالم و ورزش دارد.

آیا به جراحی قلب احتیاج دارم؟

پزشکان و کارمندان با هم صحبت می کنند

تشخیص بیماری قلبی تضمین نمی کند که شما به عمل جراحی قلب احتیاج دارید. جراحی بای پس و روشهای استنت گذاری هنوز هم برای حفظ زندگی برای بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند یا در معرض خطر هستند ، کار بزرگی را انجام می دهند. با این حال ، کمتر بیمار نسبت به سالهای گذشته تحت عمل جراحی قلب قرار می گیرند. مطالعات نشان داده است كه مداخلات پزشكي مي تواند براي افرادی که دچار انسداد شریان ها شده اند، به همان اندازه مؤثر باشد.

چه گزینه های درمانی دیگری وجود دارد؟

بیش از گذشته ، روشهای حداقل تهاجمی به عنوان یک گزینه جایگزین و یا حتی گزینه ارجح در مدیریت بیماران مبتلا به بیماری قلبی تبدیل شده اند. پزشک ممکن است براساس شرایط خاص شما چنین روشی را توصیه کند. به عنوان مثال ، تعویض دریچه آئورت و ترمیم دریچه میترال روشهای حداقل تهاجمی هستند که به ترتیب می توانند به بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت یا مجدد میترال کمک کنند. اگر روش درمانی سنتی ، جراحی یا روشهای حداقل تهاجمی گزینه ای نباشد، ممکن است بیماران واجد شرایط شرکت در کارآزمایی های بالینی باشند که توسط مراکز پزشکی دانشگاهی انجام می شود.

منبع : http://danestani-salamati.samenblog.com/4-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%BE%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF.html


[ بازدید : 218 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

چگونه کیست را درمان کنیم؟

چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399
14:58
پناهی

حتما برایتان پیش آمده که مو به داخل پوست بدنتان برگردد و باعث شود که جوش بزنید. همیشه هنگامی که مو به داخل پوست باز می گردد و برعکس رشد می کند باعث ایجاد جوش های دردناکی می شود، اما در بیشتر موارد می توان آنها را از بین برد و یا بصورت خود به خود مشکل رفع می شود.

وقتی این اتفاق در در دنبالچه وانتهای ستون فقرات رخ می‌دهد، ممکن است از ابتلا به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال خبر دهد. کیست مویی یکی دیگر از بیماری های ناحیه نشیمنگاه است که معمولا باعث ایجاد آبسه و عفونت در ناحیه بالای مقعد می شود.

کیست در زیر پوست بالای خط مقعد مجرایی ایجاد می کند که محل تجمع عفونت و در مواردی همراه با مو می باشد. گاهی این مجرا به سطح پوست راه می یابد و ترشح و عفونت از طریق حفره هایی که روی پوست ایجاد شده خالی می شود اما وقتی این سوراخ ها بسته می شود و چرک در آن تجمع پیدا می کند، آبسه ایجاد شده که با احساس درد و التهاب در این ناحیه همراه است.

بیمارانی که به کیست مبتلا می شوند معمولا با این عارضه و علائمی که ایجاد میکند آشنایی ندارند و به دلیل احساس درد و ناراحتی در انتهای ستون فقرات به پزشک مراجعه می کنند.

طبق آمار موجود آقایان و افراد جوان بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند و ممکن است یکی از دلایل آن پرمویی باشد.


برای آشنایی با کیست مویی و روش‌های درمان آن اینجا کلیک کنید


[ بازدید : 219 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

روش های نوین جراحی

چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399
14:53
پناهی

بسیاری از ما تجربه برگشت مو به داخل پوست در نواحی مختلف بدن را داشته ایم که بطور خود به خود برطرف شده و مشکلی ایجاد نکرده است. حالا اگر این اتفاق در ناحیه مقعد بیافتد چه می شود؟ زمانی که در پایین ترین بخش ستون فقرات و در بالای خط باسن، مویی به داخل پوست برگردد و در همان جهت رشد کند شما به کیست مویی مقعد مبتلا شده اید. احتمال ابتلا به این بیماری در سایر نواحی بدن بسیار پایین است و بیشتر شاهد کیست مویی در پایین کمر هستیم. واکنش بدن نسبت به این مو، یک واکنش دفاعی است چون سیستم دفاعی بدن این مو را یک چیز غیر عادی می شناسد. در نتیجه این واکنش، آبسه ای در اطراف مو و در زیر لایه های پوست ایجاد می شود که محل تجمع عفونت است.

تصور کنید که در مراحل اولیه ابتلا به کیست، شما نشانه ای نخواهید داشت و ممکن است تا مزمن شدن بیماری متوجه علائم آن نشوید. وقتی مجرای پر از عفونت ایجاد می شود، علائمی آزاردهنده ای نمایان می شوند که از جمله آنها می توان به التهاب شدید پوست مقعد، قرمز شدن و تورم و درد زیاد اشاره کرد. حتی گاهی بیمار خروج ترشحات بدبو از مجراهایی که روی پوست مقعد ایجاد می شود و حتی تب و لرز را هم تجربه می کند. از موارد پر اهمیت در چنین مواقعی، جدی گرفتن بیماری و مراجعه فوری به پزشک برای اقدامات درمانی است. علت را هم می توان جلوگیری از گسترش عفونت به بافت های مجاور عنوان کرد.

زیرا هر چقدر بیماری بیشتر گسترش یابد، درمان آن هم سخت تر خواهد بود. مردم گاهی تصور می کنند که با استفاده از درمان های دارویی و خانگی می توانند این بیماری را درمان کنند و به همین دلیل مراجعه به پزشک و درمان قطعی سینوس را به تاخیر می اندازند. نکته ای که وجود دارد این است، زمانیکه آبسه شکل می گیرد و عفونت زیاد می شود، جراحی کیست مویی تنها راه تخلیه عفونت و درمان این عارضه است. استفاده از روش های خانگی ممکن است بطور موقت علائم سینوس را کاهش دهد اما باید منتظر بازگشت علائم بیماری باشید.


منبع: https://www.jamnews.com/detail/News/982162


[ بازدید : 196 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بررسی دلایل مشاهده خون هنگام اجابت مزاج

يکشنبه 14 ارديبهشت 1399
10:34
پناهی

خون در مدفوع می تواند قرمز روشن ، تیره، سیاه و یا حتی مخفی باشد (با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست). علل خون در مدفوع دلایل متعددی دار که در بعضی مواقع مشکل خاصی نبوده و بی ضرر تا بیماری های آزار دهنده دستگاه گوارش مانند بواسیر(هموروئید) و شقاق مقعد (شکاف دیواره مقعد) که معمولا بعلت فشار زیاد هنگام دفع مدفوع سخت که با یبوست همراه است باشد و در بعضی مواقع بیماری بسیار خطرناک و جدی مانند سرطان است. در نتیجه با مشاهده علائم خون در مدفوع باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

خونریزی رکتال به عبور خون قرمز روشن از مقعد اشاره دارد ، که اغلب با مدفوع و / یا لخته های خون مخلوط می شود. بیشتر خونریزی های روده از روده بزرگ ، روده یا مقعد ناشی می شود و می تواند با اسهال همراه باشد. رنگ خون هنگام خونریزی اغلب به محل خونریزی در دستگاه گوارش بستگی دارد. به طور کلی ، هرچه محل خونریزی به مقعد نزدیک تر باشد ، خون قرمز روشن تر خواهد شد. بنابراین خونریزی از مقعد که در انتهای کانال روده باشد به رنگ قرمز روشن است و نشان از تازه بودن خون و طی کردن مسیر کوتاهی دارد، در حالی که خونریزی از ابتدای روده بزرگ به رنگ قرمز تیره می باشد.

از دلایل شایع خونریزی رکتوم می توان به بواسیر ، شقاق مقعد ، پروکتیت ، بیماری کرون ، دیورتیکولوزیس ، کولیت اولسراتیو ، زخم رکتوم ، پرولاپس رکتال ، کولیت ایسکمیک ، آنژیو دیسپلازی ، تروما رکتوم ، سرطان مقعد ، سرطان روده بزرگ ، عوارض پرتودرمانی و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به شایع ترین دلیل آن بیماری هموروئید یا بواسیر خونی است، می پردازیم.

بواسیر یا هموروئید خونی نوعی از این بیماری است که به یکی از علائم شایع آن یعنی خونریزی اشاره دارد. بسیاری از افراد این نوع از هموروئید را تجربه می کنند. خونریزی مقعدی مشکل شایعی است که میتواند نگرانی های مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در ضمن نباید از کنار این علامت به سادگی گذشت زیرا امکان دارد نشانه ای از سایر بیماری های خطرناک تر باشد. اگر با این بیماری و علائم آن آشنایی ندارید پس باما همراه باشید.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های نشیمنگاه یا مقعد هستند. این بیماری در واقع واریسی شدن سیاهرگ های مقعدی است که به معنی گشاد شدن یا تورم این سیاهرگ ها است. این بیماری می‌تواند از عوامل مختلفی در طول زندگی سرچشمه گیرد و در صورتیکه علائم این بیماری را دارید میتوانید برای درمان بواسیر خونی به کلینیک نوین مراجعه فرمائید.

اما چنانچه بواسیر دچار خونریزی شود، یعنی سیاهرگ متورم شده در اثر عوامل مختلف آسیب دیده و پاره شده است پس بیمار بواسیر خونی را تجربه خواهد کرد.

بواسیر به طور کلی دارای دو نوع داخلی و خارجی است. که در نوع اول سیاهرگ های داخل مقعد و درون کانال مقعد و در نوع دوم سیاهرگ ها یا عروق خارج از مقعد و بر روی دریچه مقعد دچار آسیب شده اند. هم هموروئید داخلی و هم خارجی ممکن است دچار خونریزی شود و در واقع بواسیر خونی به هر دو نوع بواسیر اشاره دارد. اما در نظر داشته باشید که هموروئید خونی با هموروئید ترومبوزه متفاوت است.

علائم بواسیر خونی؟

بیماری بواسیر بسته به نوع آن علائم متفاوتی دارد. به علاوه مرحله بیماری نیز در بروز علائم و شدت آنها تاًثیر گذار است‌. خونریزی از بواسیر یکی از مهمترین علائمی است که بیمار در مراحل پیشرفته عارضه تجربه می کند. سایر علائمی که بواسیر خونی در کنار خونریزی ایجاد میکند. به این شرح است:

  • • قبل از بررسی سایر علائم بگوییم که خونریزی می تواند به اشکال خون در مدفوع و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت نیز باشد.
  • • درد شدید خصوصا هنگام دفع
  • • تورم و التهاب مقعد
  • • احساس توده ای در مقعد
  • • بیرون زدگی های گوشتی
  • • لمس توده ای متورم در اطراف مقعد
  • • خارش و سوزش
  • • خروج ترشحات از مقعد


[ بازدید : 199 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

لیزر یا جراحی هموروئید

شنبه 13 ارديبهشت 1399
14:42
پناهی

یکی از شایع ترین عارضه های نشیمنگاهی که ممکن است نصف افراد جامعه را درگیر کند ، بواسیر یا هموروئید است. بر خلاف باور عموم، احتمال بروز این بیماری در همه افراد و در سنین مختلف وجود دارد و نمی توان سن مشخصی برای بروز این عارضه در نظر گرفت.

هموروئید به شریان های ملتهب و کشیده شده دیواره مقعد و انتهای رکتوم اطلاق می شود و علت آن فشار بیش از اندازه در مقعد است. به دلیل تحریک پذیری بالا در این ناحیه، ایجاد فشار زیاد می تواند باعث بروز بیماری هایی از جمله بواسیر شود. برخی از دلایل ایجاد فشار به شرح زیر است:

  • یبوست طولانی مدت
  • اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • عدم مصرف فیبر
  • چاقی و اضافه وزن
  • نشستن طولانی مدت

این عارضه می تواند علائمی مثل خارش و سوزش، ایجاد برآمدگی در ناحیه مقعد، درد هنگام نشستن، خونریزی در زمان اجابت مزاج و عوارضی از این قبیل ایجاد کند. بنابراین زمانی که چنین علائمی را مشاهده کردید باید به پزشک یا کلینیک مربوطه مراجعه کنید تا بررسی های بیشتری برای تشخیص بیماری شما انجام داده شود.

بواسیر چون در انواع مختلفی ایجاد می شود، علائم متفاوتی دارد. برای مثال زمانیکه این عارضه در بخش انتهایی روده و رکتوم نمایان شود، هموروئید داخلی است که شایع ترین نشانه آن خونریزی است و سایر علائم در این نوع هموروئید کمتر بروز می کنند.

اما بواسیر خارجی که در پوست حساس اطراف مقعد ایجاد می شود می تواند علائم آزاردهنده تری ایجاد کند و تشخیص آن هم در مقایسه با نوع داخلی راحت تر است.

همچنین عارضه های نشیمنگاهی می توانند علائم مشابهی داشته باشند، بنابراین بهتر است بجای خود درمانی به پزشک مراجعه کنیم و تشخیص بیماری را به او واگذار کنیم.

بعد از انجام بررسی های لازم و تشخیص بیماری با توجه به نوع عارضه ای که به آن مبتلا هستید یکی از روش های درمان توسط پزشک توصیه می شود. اگر بواسیر در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده شده باشد، استفاده از روش های خانگی می تواند در بهبود بیماری تاثیر گذار باشد. درمان خانگی هموروئید شامل استفاده از حمام سیتز، رعایت رژیم غذایی، عدم استفاده از شوینده های معطر، پرهیز از زور زدن و مراجعه به موقع به دستشویی می باشد. همچنین استفاده از برخی داروها در ابتدای بیماری و یا بعد از جراحی می تواند روند بهبود بیماری را تسریع بخشد.

پماد یا شیاف آنتی هموروئید، داروهای مسکن، قرص های آنتی بیوتیک و ملین ها از داروهایی هستند که پزشک معمولا برای درمان بواسیر تجویز می کند و به کنترل علائم آن کمک می کنند.

اما نمی‌توان از این روش ها به عنوان درمان قطعی بواسیر استفاده کرد و احتمال درمان نشدن و بازگشت مجدد بیماری در این روش ها بالاست.

منبع


[ بازدید : 197 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]