عوامل و دلایل بی اختیاری مدفوع

يکشنبه 5 اسفند 1397
10:37
پناهی


اعصاب و عضلات زیادی در ناحیه ی مقعد وجود دارند که با یکدیگر همکاری می کنند و هنگامی که راست روده یا رکتوم پر می شود، اعصاب سیگنالی را به مغز میفرستند. در زمانی که بی اختیاری در دفع ایجاد می شود، یعنی اعصاب و عضلات به درستی با یکدیگر همکاری نمی کنند و موجب بی اختیاری در دفع می شود. عوامل متعددی می توانند در بروز این مشکل دخیل باشند، که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • یبوست: ابتلا به یبوست یا مدفوع متراکم یکی از شایع ترین عواملی است که موجب بی اختیاری مدفوع می شود. زیرا مدفوع متراکم عضلات رکتوم را ضعیف می نماید و وقتی مدفوع آبکی است این عضلات توانایی نگهداری آن را نخواهند داشت در نتیجه مدفوع نشت می کند.
  • اسهال : یکی از شایع ترین عوامل است زیرا عضلات رکتوم برخی از افراد ضعیف است و توانایی نگهداری مدفوع آبکی را ندارد.
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS) : این بیماری باعث اسهال و یبوست های مکرر می شود، و از این طریق زمینه را برای ابتلا به بی اختیاری مدفوع فراهم می کند.
  • بواسیر : زمانی که هموروئید ملتهب می شود، اسفنکتر مقعد به طور کامل بسته نشده در نتیجه بی اختیاری در دفع پدید می آید.
  • آسیب به عضلات اسفنکتر : هرگونه آسیب به این عضلات می تواند سبب پدید آمدن بی اختیاری مدفوع گردد، این آسیب می تواند ناشی از افزایش سن، زایمان واژینال سخت، جراحی هایی مثل هموروئیدکتومی یا اسفنکتروتومی، پرتو درمانی و ..روی دهد.
  • پرولاپس رکتوم: این شرایط موجب بیرون زدگی بافت مقعد و به دنبال آن بی اختیاری مدفوع می گردد.
  • محدودیت حرکتی : افرادی که برای حرکت نیازمند کمک دیگران هستند می توانند در عین سلامت عضلات مقعد دچار بی اختیاری در دفع شوند.
  • بیماری التهابی روده : ابتلا به کرون، کولیت و زخم مقعد، موجب می شود دیواره راست روده کشش لازم را نداشته باشد در نتیجه فرد به این بیماری مبتلا گردد.
  • بیماری های مزمن : مثل دیابت، اسکلروز، سکته و ضربه‌ی نخاعی و اختلالات سیستم عصبی
  • رکتوسل : پیش روی راست روده در واژن می تواند موجب بی اختیاری در دفع مدفوع گردد.
  • ناهنجاری های مادرزادی : برخی از ناهنجاری‌های نادر مثل اسپینا بیفیدا و میلومننگوسل با آسیب طناب نخاعی از عوامل این بیماری است.
  • آلزایمر : این بیماری در مراحل انتهایی خود می تواند موجب بی اختیاری گردد.
  • سرطان مقعد : ایجاد تومور در رکتوم می تواند به عضلات این ناحیه آسیب وارد نموده و موجب بی اختیاری مدفوع گردد.
  • مصرف طولانی مدت ملین ها

علائم و نشانه های بی اختیاری مدفوع

ممکن است افراد مبتلا به بی اختیاری مدفوع این مشکل را در طول روز و بارها تجربه کنند، همچنین ممکن است این افراد مبتلا به بی اختیاری فوریتی باشد یعنی قبل از مراجعه به سرویس بهداشتی نشت مدفوع اتفاق افتد.این بیماری وابسته به شدت آن به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه رخ میدهد. این مشکل معمولاً با علائم زیر همراه می شود:

  • درد در ناحیه ی شکم
  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • خارش مقعد
  • بی‌اختیاری در دفع ادرار

روشهای درمان بی اختیاری مدفوع

این بیماری راهکارهای درمان بسیاری دارد که به بازیابی کنترل دفع کمک می نمایند، در اغلب موارد این بیماری قابل درمان است ولی توصیه می شود از چند روش درمانی بطور همزمان استفاده نمایید. روش های درمانی بی اختیاری مدفوع شامل تغییر رژیم غذایی،مصرف برخی داروها، تمرینات ویژه‌ی کمک‌ کننده به کنترل روده و عمل جراحی است. در ادامه به شرح درمان های این بیماری می پردازیم :

پیشگیری از یبوست

اگر بی اختیاری مدفوع ناشی از یبوست مزمن رخ داده است نیاز به درمان یبوست می باشد، این درمان شامل مصرف خوراکی های دارای فیبر، افزایش مصرف مایعات و افزایش فعالیت‌های بدنی است. استفاده از مکمل های ملین مانند شیر منیزی نیز می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری به عمل آورد.

پیشگیری از اسهال

به همین ترتیب اگر بی اختیاری مدفوع ناشی از اسهال روی داده است می توان با درمان آن و جلوگیری از عفونت های دستگاه گوارش از بروز اسهال پیشگیری نمود.برای پیشگیری از اسهال می توانید مصرف غذاهای چرب، کافئین، غذاهای ادویه دار و فرآورده های لبنی را متوقف سازید. همچنین استفاده از داروهای ضد اسهال مثل لوپرامید، لوموتیل، عوامل آنتی کولینرژیک، کلونیدین، متیل سلولز، آلوسترون می تواند کمک کننده باشد.

پرهیز از زور زدن

زور زدن برای دفع که معمولا در اثر ابتلا به یبوست است می توانند در تضعیف عضلات این ناحیه نقش داشته باشد، پس بهتر است از این عمل پرهیز نمایید.

ورزش

انجام تمرینات ورزشی مختلف می تواند به قوی تر شدن عضلات اسفنکتر کمک نماید، انقباض منظم عضلات کف لگن می تواند با افزایش قدرت عضلات اسفنکتر در بهبود کنترل دفع ادرار و مدفوع موثر باشد.این ورزش ها به خصوص برای زنانی که به تازگی زایمان نموده اند نیز توصیه می شود.

انجام ورزش فیدبک که با قرار دادن پروب حساس به فشار انجام می شود،این پروب قدرت عضلات را ثبت نموده و بیمار می‌تواند انقباض عضلات را تمرین و چگونگی تقویت عضلات مقعد خود را فرا بگیرد.

تنظیم زمان اجابت مزاج

در برخی موارد آموزش روده به دفع تنظیم منظم می تواند در درمان بی اختیاری های مدفوع موثر باشد،به طور مثال پزشک توصیه می کند بعد از صرف غذا تلاش آگاهانه ای برای داشتن حرکات روده ای داشته باشید.

تنقیه

این روش خروج مدفوع متراکم از طریق یک لوله ی کوچک است که رکتوم را شستشو داده و تخلیه می کند.

تحریک اعصاب خاجی

این اعصاب وظیفه ی تنظیم احساس رکتال و قدرت عضلات دریچه‌ای مقعد را بر عهده دارد،در روش تحریک عصب خارجی عضلات توسط یک مولد پالس خارجی مثل ( ضربان ساز ) تحریک شده و در نتیجه تعداد انقباضات مقعد بیشتر خواهد شد. با انجام این روش درمانی علائم بی اختیاری مدفوع در طول دو الی سه هفته بهبود می‌بخشد، حتی ممکن است نیاز باشد تا یک مولد پالس دائمی در بدن فرد کاشته شود. این روش برای بیماران با آسیب عصبی موثر است.

جراحی

جراحی زمانی انجام می شود که بدن فرد به درمان های غیر تهاجمی پاسخ ندهد. برخی از روش های درمان بی اختیاری مدفوع به این شرح است:

اسفنکتروپلاستی: این روش جراحی به ترمیم عضلات دریچه مقعد می پردازد، و اغلب برای زنانی که در حین زایمان دچار آسیب مقعدی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت کاف:. قرار دادن کاف در اسفنکتر مقعد به روش جراحی می تواند در درمان بی اختیاری روده موثر باشد.

گراسیلوپلاستی: نوعی از روش جراحی درمان بی اختیاری است که با جایگزینی مقدار کمی از عضلات ران بیمار به جای عضله‌ ی مصنوعی در دریچه‌ی مقعد انجام می گیرد.

کولوستومی: این روش آخرین راهکار درمانی بی‌اختیاری روده است. و وقتی انجام می گیرد که بدن بیمار به هیچ یک از روش‌ها و جراحی‌ها پاسخ مثبت ندهد. در این روش جراح با تغییر مسیر روده بزرگ و ایجاد سوراخی در پوست شکم جریان مدفوع را به کیسه‌ای قابل تعویض روی شکم منتقل می‌کنند.

منبع: jarahlaser.com


[ بازدید : 202 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بیماریهای التهابی روده و علائم آنها

دوشنبه 15 بهمن 1397
11:01
پناهی

بیماری های التهابی روده (IBD)که در آنها دیواره روده متورم، ملتهب و حتی زخمی می شود و موجب بروز مشکلات گوارشی می شود وابسته به شرایطی است که موجب التهاب در بعضی قسمت های روده می شود. علائم این بیماری بسته به شدت و ناحیه آسیب دیده متفاوت است.

کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی

بخشهای درگیر در کولیت اولسراتیو فقط شامل روده بزرگ (کولون) و رکتوم (راست روده) است. التهاب و زخم، تنها بر پوشش سطحی این مناطق اثر دارد. در حالی که بیماری کرون بر عمیق‌ترین پوشش اثر می کند.

کولیت اولسراتیو، اغلب فقط سیگموئید را مبتلا می کند، اما مناطق بالاتر را نیز می تواند درگیر کند. سیگموئید، بخش انتهایی روده بزرگ است که نزدیک راست روده و مقعد قرار دارد و حدود 40 سانتیمتر است. هر چه بیشتر کولون تحت تاثیر قرار گیرد، به همان نسبت دارای علائم بدتری خواهد بود.

بیماری کرون

این بیماری بیشتر بر روده بزرگ و کوچک تاثیر می‌گذارد. بیماری کرون می تواند در تمام قسمت های لوله گوارش از دهان تا مقعد، رخ دهد. این بیماری بر لایه های عمیق پوشش لوله گوارش اثر می گذارد و می تواند باعث ضایعات بالا و پایین در بین مناطق سالم شود.


علائم بیماری های التهابی روده

- درد و یا گرفتگی عضلات شکم

- مدفوع خونی
- کاهش وزن

- زخم دهان

- مشکلات پوستی

- آرتریت

- مشکلات چشمی


برچسب ها: کرون , کولیت ,
[ بازدید : 180 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

درمان کیست مویی به روشهای گوناگون

دوشنبه 15 بهمن 1397
10:40
پناهی

کیست مویی یا کیست پیلونیدال از انواع بیماری های نشیمنگاه است، که از دسته بیماری های دردناک و آزار دهنده محسوب می شود زیرا که درد بسیار و عفونت را به همراه می آورد. این کیست معمولاً در ناحیه پایین دنبالچه ایجاد شده و علت های گوناگونی برای ابتلا به این بیماری در فرد وجود دارد. کیست مویی در مردان و جوانان شایع تر دیگر گروه ها می باشد. در ادامه به بحث حول این بیماری می پردازیم:

آیا کیست مویی با دارو درمان میشود؟

تاثیر دارو بر کیست تنها در میزان عفونت آن و وابسته به مرحله ای است که بیماری در آن قرار دارد، اگر میزان عفونت و چرک ایجاد شده بر اثر کیست اندک باشد پزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیک تجویز نماید. اما بطور کلی می توان گفت استفاده از دارو، درمان قطعی این بیماری شناخته نمی شود بلکه کیست مویی تنها باید برداشته و یا تخریب شود تا درمان قطعی بر روی آن انجام گیرد.

درمان خانگی کیست مویی

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره شد، این بیماری را نمی توان با استفاده از داروهای شیمیایی و خانگی درمان نمود، بلکه درمان کیست مویی از طریق جراحی و لیزر امکان پذیر است. اما استفاده از داروهای طبیعی و خانگی بی تاثیر نبوده، و می تواند در کاهش علائم ناشی از این بیماری از جمله درد و عفونت موثر باشد.

تصویر درمان خانگی کیست موسس

برخی از مهمترین داروهای خانگی به این شرح است:

سیر

سیر خواص بیشماری دارد، و بی شک در فرآیند درمان کیست مویی موثر است، سیر با دارا بودن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به درمان این بیماری می پردازد. برای استفاده از این ماده لازم است یک یا چند حبه سیر را له نموده و برای چند دقیقه بر روی کیست قرار دهید. جهت اثر بخشی این درمان را به مدت یک هفته و روزی یکبار تجدید نمایید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است، و قادر است درد،عفونت و التهاب را کاهش دهد. برای استفاده از این ماده جهت درمان کیست مویی لازم است مقداری زردچوبه را با آب و یا شیر مخلوط نموده و خمیری را تهیه کنید، خمیر زردچوبه تا زمانی که خشک شود باید روی پوست باقی مانده و سپس شسته شود. این درمان را باید دوبار در روز و به مدت چند هفته ادامه دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان قوی و موثر در از بین بردن علائم بیماری کیست مویی مثل درمان درد و تورم ناشی از آن می باشد. این گیاه دارای خواص ضد آنتی باکتریال می باشد.برای استفاده از این روش درمانی یک برگ از آلوئه ورا را تهیه نموده و ژل آن را خارج کنید و مدت ۲۰ دقیقه بر روی کیست قرار داده و سپس بشویید. این درمان را باید حداقل ۴ مرتبه در روز تکرار کنید.

عسل

عسل ماده ای فوق العاده قوی می باشد که دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده است. برای درمان کیست مویی با استفاده از عسل باید مقدار عسل خالص را تهیه نموده و بر روی کیست بزنید و یا اینکه می توانید یک قاشق عسل را در آب گرم حل نموده و بنوشید.

نمک

نمک خواص بیشماری دارد و در کاهش التهاب و سوزش ناشی از کیست بسیار مفید است،برای این منظور می توانید از حمام آب و نمک استفاده کنید در واقع مقداری نمک را به وان آب گرم اضافه نموده و برای مدت چند دقیقه در آب بنشینید.

چای کیسه ای

چای کیسه ای دارای خواص اسیدی بوده، که از عفونت جلوگیری نموده و در درمان کیست مویی موثر است. همچنین خواص ضد التهابی چای کیسه ای درد و تورم را کاهش می دهد. ابتدا چای کیسه را به مدت ۵ دقیقه در آب ولرم خیس کنید، سپس کیسه را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل عفونت قرار دهید. این روش درمانی با چند بار در روز و به مدت چند روز تکرار شود.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای ماهیت اسیدی است و ph پوست را تنظیم می کند، برای انجام این روش درمان کیست مویی کافی است مقدار پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و بر موضع قرار دهید. این روش درمانی باید حداقل ۲ بار در روز تجدید شود.

کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد میتواند درد ناشی از کیست مویی را کاهش دهد و کمپرس گرم برای چرک و عفونت ناشی از این بیماری مفید است اما هیچ یک از آنها از پیشروی این بیماری جلوگیری نمی کنند.

درمان کیست مویی با لیزر و مزایای آن

درمان کیست مویی با استفاده از لیزر به عنوان روشی قطعی و موثر شناخته می شود که معمولاً در مراحل پیشرفته و مزمن این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی با لیزر به دو صورت باز و بسته انجام می شود، مدت زمان بهبودی وابسته به عمق کیست ایجاد شده و میزان عفونت آن می باشد. روش جراحی باز نیاز به رسیدگی و تعویض پانسمان دارد و بهبودی آن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد، اما تاثیر مطمئنی در درمان کیست مویی دارد زیرا بستن زخم احتمال عفونت و عود مجدد را افزایش میدهد.

  • کاهش خونریزی به حداقل ممکن
  • کاهش درد نسبت به سایر روش ها
  • بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • ترمیم سریع زخم
  • کاهش سریع تورم ناشی از درمان
  • کاهش هزینه ها نسبت به انجام عمل جراحی
  • کاهش احتمال عفونت و ابتلا به سایر بیماری ها

برای مشاهده مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید.



[ بازدید : 185 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

شقاق مقعدی چیست؟ و انواع آن

پنجشنبه 29 آذر 1397
12:14
پناهی

شقاق یک نوع بیماری است که تعداد بسیاری از افراد جامعه به آن دچار می شوند. ربیماری شقاق با روش های گوناگونی درمان می شود که در خصوص هر کدام به صورت مجزا خواهیم پرداخت.

مجرای مقعدی آخرین قسمت از روده بزرگ یا رکتوم است که از بدن خارج می شود. این مجرا بسیار کوتاه بوده و در حدود 1-2 اینچ طول دارد و همچنین دارای دو عضله حلقوی شکل است که به کنترل حرکات روده کمک می کنند. اسفنکتر مقعدی داخلی یک عضله ارادی نیست و همیشه برای جلوگیری از نشت مدفوع از آنجا، به شکل بسته قرار دارد. اسفنکتر مقعدی خارجی یک عضله ارادی است.

یک شقاق مقعدی بیانگر وجود یک پارگی در لایه پوستی مجرای مقعدی، و یا ورود تروما و آسیب به مجرای مقعدی و خود مقعد است. تروما معمولا در هنگام وجود حرکات سخت روده و یا یبوست رخ می دهد . اغلب افراد ممکن است حرکات دقیق روده شان را که در طی آن درد شروع می شود، را به یاد بیاورند.

یک شقاق مقعدی حاد، به پارگی لایه سطحی پوست اطلاق می گردد.

اگر شقاق سطحي بهبودی نداشته باشد، شقاق مقعدی مزمن در طول زمان ایجاد می شود. پارگی عمیق تر شده و به مخاط و یا بافت هایی که عضله اسفنکتر مقعد داخلی را در برگرفته اند، گسترش می یابد.

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی، یک پارگی کوچک در پوست و بیش از حد کشیده شده در مقعد است که ممکن است در مواقعی که مدفوع به سختی خارج می شود، رخ دهد. یبوست شایعترین علت ایجاد شقاق مقعدی است.

انواع شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر دارای دو حالت حاد و مزمن می باشند که برای درمان هر کدام روش های مختلفی وجود دارد

شقاق حاد

برای درمان شقاق از چندین روش می توان بهره جست که بطور هم زمان استفاده می شوند و تقریبا پس از 10 روز بیمار بهبود می یابد.

  • استفاده از موادی که باعث زیاد شدن حجم مدفوع می شود و مدفوع را نرم می کند مانند: غذایی فیبردار( کلم ، کاهو ، خیار، سیب همراه پوست آن) ، میوه جات ، مخلوط خاکشیر و آب ، اسفرزه محلول در آب ، انجیر خشک که ز قبل خیسانده شده است و یا مصرف دارو هایی مانند پسیلیوم ، شربت لاکتولوز یا شربت منیزیم
  • نشستن در لگن آب گرم که آغشته به چند قطره بتادین باشد (هر روز 3 تا 5 بار و هر بار به مدت 20 دقیقه)
  • مصرف دارو های مسکن مثل پماد بی حسی لیدوکائین که به صورت موضعی باید از آن استفاده کرد یا دارو های مسکن خوراکی.
  • مصرف دارو هایی که خون رسانی به این ناحیه را افزایش می دهد مثل پماد نیترو گلیسیرین. این پماد با اتساع عروق خونی ناحیه مقعد سبب افزایش خون رسانی به این قسمت شده و در نهایت منجر به ترمیم زخم در مدت زمان کوتاه تری می شود. گفتنی است در برخی موارد استفاده از این دارو باعث سوزش در محل یا سر درد می شود. از این دارو می توان در روز 2 الی 3 مرتبه به صورت موضعی استفاده کرد.

این درمان ها به طور تقریبی همیشه باعث بهبود فیشر حاد شده اند اما در خصوص فیشر یا شقاق مزمن تنها در نیمی از موارد منجر به بهبودی شده و نیمی دیگر منجر به جراحی شده اند.

شقاق مزمن

زمانی که شقاق مزمن با درمان دارویی بهبود نیابد بایستی اقدام به جراحی کرد. شیوه جراحی شقاق به این صورت است که بخشی از عضله داخلی مقعد را که دچار انقباض شده است می برند و این برش باعث انقباض عضله شده و بیمار دیگر دردی را احساس نمی کند. بعد از رفع درد ، زخم مقعد به مرور زمان التیام می یابد. جراحی شقاق باعث از بین رفتن درد خواهد شد اما درد مربوط به برش و انجام جراحی تا چند روز ادامه دارد که می توان با استفاده از مسکن ها آن را کنترل کرد. در صورتی که شقاق مزمن در محلی به جز خط وسط مشاهده شود می تواند بیانگر بیماری های دیگری مانند کرون، ایدز، سیفلیس، سل و یا لوسمی باشد.

علائم و نشانه های شقاق یا فیشر مقعدی

شما چگونه می توانید متوجه شوید که شقاق یا فیشر مقعدی دارید؟

  1. وجود درد در هنگام عبور حرکات روده ای سخت و همچنین درد شدیدی که بعدا نیز ادامه می یابد، شایع ترین نشانه های شقاق مقعدی هستند. حالت نشستن با وجود یک شقاق مقعدی می تواند کاملا دردناک باشد.
  2. چند قطره خون در کاسه توالت و یا هنگام پاک کردن مقعد ممکن است که دیده شود. در یک نوزاد ممکن است خون در پوشک وجود داشته باشد .
  3. عضلات اسفنکتر که مقعد را احاطه کرده اند و به جلوگیری از نشت مدفوع کمک می کنند ممکن است به حالت اسپاسم در آمده و لذا باعث درد طولانی تر ناشی از یک شقاق مقعدی شوند.

منبع: کلینیک مهنا


[ بازدید : 176 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

فیستول مقعد چیست؟ و علائم آن؟

پنجشنبه 22 آذر 1397
10:12
پناهی

در تعریف فیستول باید اینگونه شرح دهیم که این ضایعه به علت یک اتصال غیر عادی بین دو عضو یا دو سطح و بافت بدن پدیدار می شود. زمانی که فردی دچار فیستول مقعدی می شود یعنی این اتصال میان دیواره‌ی مخاطی داخل کانال مقعد و پوست نواحی مقعد به وجود آمده است که به صورت یک تونل کوچک باریک غیر عادی در انتهای راست روده دیده می شود که به سطح خارجی پوست باز می‌شود.

فیستول مقعدی به دلیل عفونت در نواحی مقعد و انباشتگی چرک در بافت حول آن به وجود می آید. چرک توانایی آن را دارد که یک کانال کوچک در پشت سر خود باقی بگذارد و تا سطح پوست پیشرفت کند. افرادی که قبلا دچار آبسه مقعدی بوده اند و کامل درمان نشده اند به فیستول مقعد مبتلا می شوند. چرک و در بعضی مواقع ترشحات مدفوعی نیز قادرند از این کانال کوچک رد شده و در سطح پوست مشاهده شوند. عفونتی که دلیل آن آبسه باشد ممکن کل بدن را فرا گیرد.

عکس شکل فیستول مقعدی

عکس شکل فیستول مقعدی

علائم بیماری فیستول مقعدی

شما چگونه می توانید متوجه شوید که فیستول مقعدی دارید؟

  1. ترشح چرکی در ساعات زیاد از یک سوراخ و یا چند سوراخ در نواحی مقعد
  2. برخورداری از برجستگی سفت و دردناک در زمان لمس آن در اطرف مقعد
  3. وجود دردر در زمان درد دفع مدفوع
  4. برخورداری از سوزش و خارش ناشی از ترشحات در اطراف ناحیه مقعد
  5. تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه مقعد
  6. وجود درد پس از دفع مدفوع

منبع: http://jarahlaser.com/


[ بازدید : 165 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

بیماری بواسیر (هموروئید) چیست؟

شنبه 17 آذر 1397
11:43
پناهی

بواسیر یا هموروئید همان رگ های متورم و ورم کرده در بخش مقعد و یا بخش تحتانی روده میباشد. دلیل عمده ی بیماری، فشار هنگام اجابت مزاج و یا فشار بر رگها در زمان بارداری است. هموروئید میتواند هم در داخل مقعد (داخلی) ویا زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود (خارجی).

هموروئید درد رایجی است که حدود نیمی از بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی یکی از علایم آن را بصورت خارش یا درد و خون ریزی تجربه میکنند. خوشبختانه روش های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد و اکثرا با درمان های خانگی و یا اصلاح سبک زندگی رفع میشود.


علایم و نشانه های بواسیر یا هموروئید


نشانه های بواسیر


نشانه های بواسیر موارد ذیل است:

خون ریزی بدون درد هنگام دفع مدفوع و مشاهده ی کمی خون روی دستمال توالت

توده یا برآمدگی دردناک و حساس در نزدیکی مقعد

خارش یا سوزش در ناحیه مقعد

درد و ناراحتی

تورم اطراف مقعد

انواع بواسیر (هموروئید)

هموروئید داخلی : که درون مقعد است , دیده نمیشود و معمولا ناراحتی خاصی ایجاد نمیکند,سطح حساس آن بخاطر فشار و عبور مدفوع آسیب دیده و منجر به خون ریزی میشود.

گاهی فشارهنگام دفع مدفوع باعث بیرون راندن رگ متورم شده از مقعد میشود که درد و خارش به دنبال دارد.

هموروئید خارجی : زیر پوست اطراف مقعد ایجاد و در زمان بروز منجر به خارش و خون ریزی میشود. در بعضی موارد ,خون در این ناحیه تجمع و تشکیل لخته میدهد که دردناک ,متورم و ملتهب است.



هموروئید ترومبوزه: محل آن در لبه کناری مقعد و اندازه آن در حد یک لوبیا،زور زدن در حین دفع،در افرادی که طولانی مدت می نشینند مانند رانندگان کامیون ،موتورسواران ،خلبانان ، وغیره که بطور ناگهانی وحداکثر ظرف چند ساعت بوجود می آید این نوع دردناکترین فرم آن میباشد.در این درجه خیلی سریع میبایست به پزشک متخصص برای درمان همورئید اقدام نمود.



دلیل و علت ایجاد بواسیر



رگ های اطراف مقعد در اثر فشار , کشیده , متورم و برآمده میشوند , این افزایش فشار در بخش تحتانی مقعد باعث تورم رگ ها یا همان بواسیر میشود. عوامل افزایش فشار از قبیل موارد ذیل است :

فشارآوردن زیاد هنگام اجابت

نشستن زیاد از حد هنگام اجابت

یبوست یا اسهال شدید

چاقی

بارداری

آمیزش مقعدی

رژیم غذایی عاری از فیبر

بواسیر در سنین بالا بیشتر بروز میکند چون بافت نگهدارنده ی رگ ها در روده و مقعد ضعیف شده وراحتر کشیده و آسیب پذیر میشوند.

منبع: کلینیک پایتخت


برچسب ها: بواسیر , هموروئید ,
[ بازدید : 317 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]