عوامل و دلایل بی اختیاری مدفوع

يکشنبه 5 اسفند 1397
10:37
پناهی


اعصاب و عضلات زیادی در ناحیه ی مقعد وجود دارند که با یکدیگر همکاری می کنند و هنگامی که راست روده یا رکتوم پر می شود، اعصاب سیگنالی را به مغز میفرستند. در زمانی که بی اختیاری در دفع ایجاد می شود، یعنی اعصاب و عضلات به درستی با یکدیگر همکاری نمی کنند و موجب بی اختیاری در دفع می شود. عوامل متعددی می توانند در بروز این مشکل دخیل باشند، که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • یبوست: ابتلا به یبوست یا مدفوع متراکم یکی از شایع ترین عواملی است که موجب بی اختیاری مدفوع می شود. زیرا مدفوع متراکم عضلات رکتوم را ضعیف می نماید و وقتی مدفوع آبکی است این عضلات توانایی نگهداری آن را نخواهند داشت در نتیجه مدفوع نشت می کند.
  • اسهال : یکی از شایع ترین عوامل است زیرا عضلات رکتوم برخی از افراد ضعیف است و توانایی نگهداری مدفوع آبکی را ندارد.
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS) : این بیماری باعث اسهال و یبوست های مکرر می شود، و از این طریق زمینه را برای ابتلا به بی اختیاری مدفوع فراهم می کند.
  • بواسیر : زمانی که هموروئید ملتهب می شود، اسفنکتر مقعد به طور کامل بسته نشده در نتیجه بی اختیاری در دفع پدید می آید.
  • آسیب به عضلات اسفنکتر : هرگونه آسیب به این عضلات می تواند سبب پدید آمدن بی اختیاری مدفوع گردد، این آسیب می تواند ناشی از افزایش سن، زایمان واژینال سخت، جراحی هایی مثل هموروئیدکتومی یا اسفنکتروتومی، پرتو درمانی و ..روی دهد.
  • پرولاپس رکتوم: این شرایط موجب بیرون زدگی بافت مقعد و به دنبال آن بی اختیاری مدفوع می گردد.
  • محدودیت حرکتی : افرادی که برای حرکت نیازمند کمک دیگران هستند می توانند در عین سلامت عضلات مقعد دچار بی اختیاری در دفع شوند.
  • بیماری التهابی روده : ابتلا به کرون، کولیت و زخم مقعد، موجب می شود دیواره راست روده کشش لازم را نداشته باشد در نتیجه فرد به این بیماری مبتلا گردد.
  • بیماری های مزمن : مثل دیابت، اسکلروز، سکته و ضربه‌ی نخاعی و اختلالات سیستم عصبی
  • رکتوسل : پیش روی راست روده در واژن می تواند موجب بی اختیاری در دفع مدفوع گردد.
  • ناهنجاری های مادرزادی : برخی از ناهنجاری‌های نادر مثل اسپینا بیفیدا و میلومننگوسل با آسیب طناب نخاعی از عوامل این بیماری است.
  • آلزایمر : این بیماری در مراحل انتهایی خود می تواند موجب بی اختیاری گردد.
  • سرطان مقعد : ایجاد تومور در رکتوم می تواند به عضلات این ناحیه آسیب وارد نموده و موجب بی اختیاری مدفوع گردد.
  • مصرف طولانی مدت ملین ها

علائم و نشانه های بی اختیاری مدفوع

ممکن است افراد مبتلا به بی اختیاری مدفوع این مشکل را در طول روز و بارها تجربه کنند، همچنین ممکن است این افراد مبتلا به بی اختیاری فوریتی باشد یعنی قبل از مراجعه به سرویس بهداشتی نشت مدفوع اتفاق افتد.این بیماری وابسته به شدت آن به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه رخ میدهد. این مشکل معمولاً با علائم زیر همراه می شود:

  • درد در ناحیه ی شکم
  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • خارش مقعد
  • بی‌اختیاری در دفع ادرار

روشهای درمان بی اختیاری مدفوع

این بیماری راهکارهای درمان بسیاری دارد که به بازیابی کنترل دفع کمک می نمایند، در اغلب موارد این بیماری قابل درمان است ولی توصیه می شود از چند روش درمانی بطور همزمان استفاده نمایید. روش های درمانی بی اختیاری مدفوع شامل تغییر رژیم غذایی،مصرف برخی داروها، تمرینات ویژه‌ی کمک‌ کننده به کنترل روده و عمل جراحی است. در ادامه به شرح درمان های این بیماری می پردازیم :

پیشگیری از یبوست

اگر بی اختیاری مدفوع ناشی از یبوست مزمن رخ داده است نیاز به درمان یبوست می باشد، این درمان شامل مصرف خوراکی های دارای فیبر، افزایش مصرف مایعات و افزایش فعالیت‌های بدنی است. استفاده از مکمل های ملین مانند شیر منیزی نیز می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری به عمل آورد.

پیشگیری از اسهال

به همین ترتیب اگر بی اختیاری مدفوع ناشی از اسهال روی داده است می توان با درمان آن و جلوگیری از عفونت های دستگاه گوارش از بروز اسهال پیشگیری نمود.برای پیشگیری از اسهال می توانید مصرف غذاهای چرب، کافئین، غذاهای ادویه دار و فرآورده های لبنی را متوقف سازید. همچنین استفاده از داروهای ضد اسهال مثل لوپرامید، لوموتیل، عوامل آنتی کولینرژیک، کلونیدین، متیل سلولز، آلوسترون می تواند کمک کننده باشد.

پرهیز از زور زدن

زور زدن برای دفع که معمولا در اثر ابتلا به یبوست است می توانند در تضعیف عضلات این ناحیه نقش داشته باشد، پس بهتر است از این عمل پرهیز نمایید.

ورزش

انجام تمرینات ورزشی مختلف می تواند به قوی تر شدن عضلات اسفنکتر کمک نماید، انقباض منظم عضلات کف لگن می تواند با افزایش قدرت عضلات اسفنکتر در بهبود کنترل دفع ادرار و مدفوع موثر باشد.این ورزش ها به خصوص برای زنانی که به تازگی زایمان نموده اند نیز توصیه می شود.

انجام ورزش فیدبک که با قرار دادن پروب حساس به فشار انجام می شود،این پروب قدرت عضلات را ثبت نموده و بیمار می‌تواند انقباض عضلات را تمرین و چگونگی تقویت عضلات مقعد خود را فرا بگیرد.

تنظیم زمان اجابت مزاج

در برخی موارد آموزش روده به دفع تنظیم منظم می تواند در درمان بی اختیاری های مدفوع موثر باشد،به طور مثال پزشک توصیه می کند بعد از صرف غذا تلاش آگاهانه ای برای داشتن حرکات روده ای داشته باشید.

تنقیه

این روش خروج مدفوع متراکم از طریق یک لوله ی کوچک است که رکتوم را شستشو داده و تخلیه می کند.

تحریک اعصاب خاجی

این اعصاب وظیفه ی تنظیم احساس رکتال و قدرت عضلات دریچه‌ای مقعد را بر عهده دارد،در روش تحریک عصب خارجی عضلات توسط یک مولد پالس خارجی مثل ( ضربان ساز ) تحریک شده و در نتیجه تعداد انقباضات مقعد بیشتر خواهد شد. با انجام این روش درمانی علائم بی اختیاری مدفوع در طول دو الی سه هفته بهبود می‌بخشد، حتی ممکن است نیاز باشد تا یک مولد پالس دائمی در بدن فرد کاشته شود. این روش برای بیماران با آسیب عصبی موثر است.

جراحی

جراحی زمانی انجام می شود که بدن فرد به درمان های غیر تهاجمی پاسخ ندهد. برخی از روش های درمان بی اختیاری مدفوع به این شرح است:

اسفنکتروپلاستی: این روش جراحی به ترمیم عضلات دریچه مقعد می پردازد، و اغلب برای زنانی که در حین زایمان دچار آسیب مقعدی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت کاف:. قرار دادن کاف در اسفنکتر مقعد به روش جراحی می تواند در درمان بی اختیاری روده موثر باشد.

گراسیلوپلاستی: نوعی از روش جراحی درمان بی اختیاری است که با جایگزینی مقدار کمی از عضلات ران بیمار به جای عضله‌ ی مصنوعی در دریچه‌ی مقعد انجام می گیرد.

کولوستومی: این روش آخرین راهکار درمانی بی‌اختیاری روده است. و وقتی انجام می گیرد که بدن بیمار به هیچ یک از روش‌ها و جراحی‌ها پاسخ مثبت ندهد. در این روش جراح با تغییر مسیر روده بزرگ و ایجاد سوراخی در پوست شکم جریان مدفوع را به کیسه‌ای قابل تعویض روی شکم منتقل می‌کنند.

منبع: jarahlaser.com


[ بازدید : 200 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]