کیست مویی و درمان آن با لیزر

سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
9:34
پناهی

کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر است. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان شده و گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست. بیماری پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکرو کوسیکس بروز می‌کند.


بیماری پیلونیدی یک نوع از عفونت های پوستی است که معمولا بین گونه های باسن و اغلب در انتهای بالا اتفاق می افتد. این کیست یا آبسه معمولاً در انتهایی‌ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می‌شود. این کیست مستعد عفونت است. کیست‌های پیلونیدال در افراد سیاه‌پوست ناشایع است. هر دو جنس مبتلا می‌شوند ولی در مردان شایع‌تر است. عفونت کیست معمولاً در اوایل بزرگسالی (۴۰–۱۸ سال) آغاز می‌شود. بیشترین رده سنی بین ۱۶ تا ۲۶ می‌باشد. از نظر آماری از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۶ نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این ترشحات گاهگاهی است و از سوراخهای منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون میریزد.گاهی این سوراخها بسته شده و ترشحات داخل کیست جمع میشود این کیست معمولا به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان شده؛ گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست

دلایل بروز بیماری کیست مویی
بیماری کیست مویی می تواند بر اثر عوامل متعددی ایجاد شود از جمله :

- ژنتیک : ارثی بودن در ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده ممکن است در یک خانواده بیشتر افراد به این بیماری مبتلا شوند و حتی نسل های بعدی این بیماری را داشته باشند.
- افراد پر مو : به طور کلی ریسک ابتلا به این بیماری در افراد پر مو بیشتر است. اما باید توجه داشت که طبق آمار موجود این مهم نمی تواند در ابتلا به بیماری کیست مویی بسیار تاثیر گذار باشد.

عوامل تشدید کننده کیست مویی
بدیهی است عوامل متعددی می تواند در بروز و یا تشدید بیماری کیست مویی دخیل باشند.

- کم تحرکی : با پیشرفت علم و صنعت در عصر حاضر بسیاری از افراد دیگر تحرک لازم و کافی را ندارند. بنابراین شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری کیست مویی هستیم، چرا که در هنگام بی تحرکی و یا کم تحرکی التهاب موجود سریع بروز خواهد کرد.
- هورمونال : این مهم اغلب در دوران نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد که باعث می شود غدد ترشحی آن ناحیه فعال تر شود و بر اثر آن کیست مویی بزرگ تر شود.
آنچه مسلم است در بروز بیماری کیست مویی بر اثر هورمونال، میکروبی وارد بافت غده ای آن ناحیه می شود و التهاب و تورم نیز به همراه دارد، اما باید توجه داشت که در این شرایط فرد مبتلا ممکن است یا از طریق ترشحات موجود پی به بیماری خود ببرد و یا اینکه با یک تورم بزرگ و دردناک در ناحیه انتهای ستون فقرات مواجه می شوند چرا که در این صورت دریچه بسته شده است و تجمع ترشح و میکروب حاصل شده و آبسه کرده است.


درمان کیست مویی با لیزر
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیاز به انجام جراحی با چاقو نیست، چرا که در روش های قدیمی جراحی، دوران نقاهت بیمار طولانی بوده و همچنین باید درد بسیاری را تحمل می کرد، اما عمل از طریق لبزر دارای مزایایی متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

- انجام بی حسی موضعی
- عدم نیاز به تراشیدن زخم
- عدم نیاز به پانسمان
- کاهش چشمگیر درد
- سرپایی بودن جراحی
- کاهش دوره نقاهت



منبع :
جراح کلینیک
ویکی پدیا

[ بازدید : 163 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]