آزمایش سیگموئیدوسکوپی

چهارشنبه 13 شهريور 1398
11:43
پناهی

انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص بیماری های روده

انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص بیماری های روده

سیگموئیدوسکوپی یکی از روش های تشخیص برای انواع بیماری ها به شمار می رود. در این روش پزشک می تواند با استفاده از دستگاه ناحیه سیگموئید در روده بزرگ را بررسی نماید و مشکلاتی نظیر انواع زخم ها، پولیپ ها، سلول های غیرطبیعی، سرطان و … را بررسی نماید. این روش تشخیصی ممکن است همراه با ترس و نگرانی باشد، اما باید بگوییمسیگموئیدوسکوپی بدون درد و خونریزی انجام می شود و مشکل خاصی را به دنبال نخواهد داشت. پس در صورت توصیه پزشک برای انجام سیگموئیدوسکوپی در انجام آن کوتاهی نکنید.

سیگموئیدوسکوپی چیست ؟

سیگموئید سومین کولون نزولی است، این قسمت از روده، رکتوم را به مقعد متصل می کند. سیگموئیدوسکوپی نوع روش درمانی است که این امکان را به پزشک میدهد تا داخل این قسمت را مشاهده نماید. این روش با استفاده از لوله بلند و انعطاف پذیری انجام می شود. این لوله دارای دوربین و نور است که به مانیتور متصل شده و به پزشک این امکان را میدهد که داخل روده در قسمت سیگموئید را مشاهده نماید.

در آزمایش کولونوسکوپی، پزشک تمام قسمت کولون را بررسی نماید، اما در صورتی که تنها کولون سیگموئید نیاز به بررسی داشته باشد، از این آزمایش استفاده می شود.

در چه صورت سیگموئیدوسکوپی تجویز می شود ؟

سیگموئیدوسکوپی در صورت ایجاد مشکلات و بیماری های مربوط به روده کاربرد دارد. به طور کل در صورت بروز علائم زیر جهت بررسی علت مشکل از سیگموئیدوسکوپی استفاده می شود :

بسته به سابقه خانوادگی و شرایط فرد ممکن است، انجام این آزمایش از سن ۵۰ سالگی هر ۵ سال یکبار تکرار شود.

قبل از انجام سیگموئیدوسکوپی

قبل از انجام این آزمایش لازم است، مراحلی را طی کرده و روده را به طور کامل تخلیه نمایید تا برای انجام آزمایش آماده شود. برای این امر لازم است از ۳ روز قبل از انجام آزمایش از غذاهای آبکی مصرف نمایید. ممکن است برای این منظور پزشک مصرف داروهای ملین را نیز تجویز نماید.

در این دوران از مصرف غذاهای قرمز رنگ خودداری نمایید، زیرا ممکن است در نتایج آزمایش با خون اشتباه گرفته شود. در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل پزشک خود را در جریان بگذارید.

در طول سیگموئیدوسکوپی

برای انجام سیگموئیدوسکوپی ممکن است پزشک از داروهای آرام بخش و یا بی حسی موضعی استفاده نماید، اما معمولاً بیمار بی هوش نمی شود،ق زیرا ممکن است پزشک به مکالمه با بیمار نیاز داشته باشد. برای این منظور لازم است بیمار به سمت چپ بدن خود دراز بکشد تا پزشک بتواند سیگموئیدسکوپ را وارد مقعد نموده و به راحتی قسمت انتهایی روده را بررسی نماید.

در حین آزمایش از طریق این لوله مقداری هوا وارد کولون می شود، تا کولون باز تر شود. در صورتی که در طول آزمایش احساس راحتی نمی کنید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

اگر در طول آزمایش پزشک پولیپ و با بافت غیر طبیعی را مشاهده نماید با استفاده از دستگاه مخصوصی آن را از بین برده و نمونه ای را جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. مدت زمان انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه متغیر است.

بعد از سیگموئیدوسکوپی

بعد از انجام آزمایش معمولاً بیمار درد چندانی نداشته و می تواند به زندگی عادی خود بازگردد. تنها در صورتی که بی حسی تزریق شده باشد، نیاز به همراه خواهد داشت. بعد ازسیگموئیدوسکوپی در صورت برداشت پولیپ ممکن است بیمار دچار خونریزی شود که بعد از مدتی رفع می شود. همچنین انبساط و انقباض عضلانی نیز امر طبیعی است. اما در صورت بروز هر یک از علائم زیر لازم است با پزشک مشورت نمایید :

  • درد شکم
  • سرگیجه
  • مدفوع خونی
  • تب

[ بازدید : 154 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]