زگیل تناسلی چیست؟

سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
9:48
پناهی

زگیل واژن به برجستگی های خاکستری یا گوشتی رنگ که در داخل و یا اطراف واژن ایجاد شده است، می گویند.این بیماری به شدن مسری است و می تواند تنها با یک بار ارتباط جنسی منتقل گردد. همان طور که ذکر شد عامل این بیماری ویروس HPV است که از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست آلوده منتقل می گردد. به یاد داشته باشید ویروس عامل این بیماری حتی اگر رابطه جنسی به طور کامل صورت نگیرد نیز احتمال انتقال دارد همچنین احتمال انتقال این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر است.ویروس عامل زگیل واژن می تواند نواحی از جمله داخل و خارج واژن، دهانه رحم، مقعد و داخل دهان ( در صورت رابطه جنسی دهانی ) درگیر نماید.




علت ابتلا به زگیل واژن
عامل زگیل واژن مثل سایر زگیل های تناسلی ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی یا HPV است که موجب عفونت می گردد. این ویروس بیشتر از 100 نوع مختلف دارد و به راحتی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. 30 تا 40 نوع از ویروس های پاپیلوما عامل زگیل واژن است و نوع 16 آن از انواع پرخطر محسوب می شود که عامل سرطان دهانه رحم می باشد.این ویروس بسیار شایع است به گونه ای که اغلب افرادی که رابطه جنسی متعدد دارند، دچار این ویروس می شوند ولی ممکن است هیچ علامت و یا نشانه خاصی را تجربه نکنند. همچنین ویروس عامل زگیل واژن میتواند به نواحی دیگر تناسلی مثل مقعد و یا ناحیه ی مخاطی مثل دهان ( در صورت رابطه جنسی دهانی ) منتقل گردد اما عامل این ویروس با زگیل هایی که روی دست و سایر نواحی بدن مشاهده می شود متفاوت است، و امکان انتقال آن به این نواحی وجود ندارد.

علائم زگیل واژن
زگیل ناحیه واژن معمولا بدون درد است ولی علاوه بر ایجاد زائده و برجستگی هایی در ناحیه واژن ( داخل یا خارج آن ) می تواند شامل نشانه ها و علائمی دیگری باشد که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
خارش و سوزش
ایجاد برجستگی های قهوه ای یا گوشتی رنگ فاقد درد که بهم پوسته شده و گسترش می یابند.
زگیل واژن معمولا بیشتر از یک ناحیه ی را درگیر می نماید.
ترشحات واژن
خونریزی ( در حین مقاربت خونریزی ایجاد می شود.)

پیشگیری از ابتلا به زگیل واژن
مهمترین راه حل پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن گارداسیل می باشد که از بروز آن جلوگیری می نماید و تزریق آن برای تمام افراد جوان ( افراد زیر 30 که در آستانه شروع رابطه جنسی هستند.) توصیه می شود. دیگر راهکارهای پیشگیری از این بیماری بدین شرح است:

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی ( در نظر بگیرید ویروس قادر است از طریق نواحی که کاندوم آن را نمی پوشاند نیز منتقل گردد. )
شستن ناحیه های تناسلی قبل و بعد از برقراری رابطه جنسی
دقت در انتخاب شریک جنسی
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
عدم مصرف سیگار
مصرف فولات و ویتامین B12
درمان دارویی و پزشکی زگیل واژن

10 تا 20 درصد از موارد این بیماری بدون هیچ درمانی ناپدید می شود ولی حتی در این موارد هم ویروس به طور کامل از بدن خارج نمی گردد بلکه در خون فرد باقی مانده و ممکن است مجدداً عود نماید، در واقع می توان گفت هیچ درمان قطعی برای زگیل واژن وجود ندارد اما راهکار هایی برای از بین بردن زائده های ایجاد شده وجود دارد و می تواند علائم حاصل از بیماری را کاهش دهد، برخی از راهکار های درمان موضعی زگیل واژن از طریق دارو بدین شرح است:

کرم آلدارا : مصرف این کرم با عوارضی مثل سوزش پوست همراه است.
پودوفیلوم رزین : این دارو نوعی محلول است که جهت از بین بردن ضایعات زگیل مورد استفاده قرار میگیرد و بعد از 48 ساعت موجب سفید شدن و به دنبال آن کوچک شدن زگیل می گردد و در نهایت آن را از بین میبرد. این محلول سم قوی است و باید تنها در مطب پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
پودوفیلوکس: این دارویی به دو شکل محلول و ژل وجود دارد که برای درمان این بیماری و تخریب پوست زگیل مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو را تنها می توان برای زگیل های خارجی واژن استفاده نمود و استفاده از آن در داخل و در دهانه رحم به هیچ وجه توصیه نمی گردد. این دارو را می توان در خانه ولی تنها با نسخه پزشک استفاده و تهیه نمود.
اسید تری کلرواستیک : این اسید برای درمان های موضعی این بیماری استفاده می شود ولی درمان کاملی نیست.
تزریق داروی اینترفرون : این دارو زمانی که دیگر دارو ها موثر نباشند مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که زگیل از طریق مصرف دارو بهبود نباید روش های پزشکی توصیه می گردد. برخی از روش های پزشکی درمان زگیل واژن بدین شرح است:

الکترو کوتر : در این روش زگیل ها از طریق جریان الکتریکی سوزانده می شوند.این روش نیاز به بی حسی است و معمولا اثر زخم بجای می ماند.
کرایوتراپی (سرما درمانی) : در این روش که با استفاده از نیتروژن مایع صورت می گیرد، زگیل های تناسلی را منجمد می کنند و یکی از بهترین روش های درمان زگیل واژن است زیرا که هیچ عوارض جانبی را به همراه نخواهد نداشت.
لیزر درمانی : این روش برای زگیل های بزرگ و یا عود کرده مناسب است زیرا هزینه بالایی داشته و مدت زمان بهبودی آن طولانی است.
جراحی :در این روش زگیل ها برداشته می شوند و نیازمند بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی است. اما امکان عود مجدد بیماری وجود دارد .

منبع : بیچشک

[ بازدید : 143 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیماریهای مقعد و نشیمنگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]